Huddinge Plus – rabatter mot försäljning av personlig information

Huddinge Plus – rabatter mot försäljning av personlig information

Inledning

Som besökare i Huddinge Centrum ser man reklam på en app som heter:
 
 
Appen beskrivs med följande ord på Huddinge Centrum’s hemsida: 
 
Huddinge PLUS är kundklubben för dig som bor i Huddinge med omnejd. Du som lite då och då, kanske ofta, handlar i någon av våra 70 butiker eller avnjuter lunch, middag eller bara en kaffe på något av våra caféer eller restauranger. Vi gillar dig och vill gärna belöna dig. För att kunna belöna dig har vi skapat Huddinge PLUS-appen. Tänk dig appen som ett digitalt klippkort.
Vidare beskrivs appen på bland annat Apple store med följande:
 
Nu belönar vi dig för dina köp i Huddinge Centrum. Som medlem i Huddinge PLUS samlar du klipp som på ett traditionellt klippkort. Att bli medlem är gratis.
Scanna QR-koden (blippa) vid kassan varje gång du handlar. Se till att Bluetooth är aktiverat på din telefon.
Huddinge Centrum och butikerna belönar dig när du gjort X antal köp i din favoritbutik/restaurang/café. Mer info i appen.
Huddinge PLUS-appen samlar aktuella erbjudanden och kampanjer för att du ska få bra överblick när du handlar och äter i Huddinge Centrum.
Om du redan är medlem laddar du bara ner appen, loggar in och använder den. Inte medlem? Ladda ner appen och skapa ditt konto.
På flera ställen beskrivs hur enkelt appen fungerar:
 
Varje gång du betalar scannar du QR-koden (blippar) vid kassan. Se till att Bluetooth är aktiverat på din telefon. Appen sköter detta och du behöver inte ha någon separat QR-kodläsare.

Nedan en bild på själva QR koden.

Så det är en väldigt smidig app. Bara “blippa” och så får man rabatter och erbjudanden.
Inget konstigt med det eller hur? Vi kommer tillbaka till det lite senare i artikeln.
 
För övrigt är det all information användaren får om applikationen.
 
Själva tjänsten är inget Huddinge Centrum har kommit på själva, utan man köper in den från ett företag som heter Goloyal, som även gör apparna till mobilen.
 

Skapandet av kundkonto

När man har installerat appen på sin mobil, måste man registrera sig som kund. Appen går inte att använda om man inte är kund hos Huddinge PLUS.
Det första man ser är “Användarvillkor” som alla läser igenom noggrant och godkänner, eller hur?
 
Några korta punkter ur användarvikoren:
 
Under alla omständigheter accepterar du att tillhandahålla korrekt och fullständig information till oss.
Integritet och skydd för personuppgifter:
 
Vid användning av tjänsterna be vi dig att lämna personuppgifter och/eller information vilket krävs för att tillförlitligt identifiera dig för att vi ska kunna tillhandahålla tjänsterna.
Personuppgifter som du lämnar till oss kan komma att överföras till våra samarbetspartners, dotterbolag, tillförlitliga tjänsteleverantörer, rättslig myndighet och tillsynsmyndighet samt förvärvande bolag.
Uppgifterna som man behöver ange är:
 
Obligatoriska:
– Födelsedag
– Förnamn
– Efternamn
– E-post
– Mobil Nr.
Frivilligt kan man komplettera med:
– Gatuadress, Postnummer, Postort samt Kön.
Man kan säga att Huddinge PLUS, eller företaget Goloyal får detaljerad information om dig. Kanske även din adress och kön om du anger det. Och man ska ange “korrekt och fullständig information” som vi läste i villkoren.  Dessa uppgifter behövs för att “tillförlitligt identifiera dig”.
 

Informationsinsamling från kunder – Utebliven information

Informationen ovan är väldigt allmän och innehåller inga detaljer. Detaljerna finns dock dokumenterad på företagets hemsida i Goloyal’s Integritetspolicy. 
 
Här hittar man bland annat dessa intressanta punkter:
 
Syftet med denna integritetspolicy (“Integritetspolicy”) är att informera dig om hur vi samlar in och behandlar dina personuppgifter som du lämnar eller avslöjar genom att besöka eller använda våra Tjänster.
.
.
Vi uppmuntrar dig att läsa denna Integritetspolicy noggrant. Genom att använda Tjänsterna och lämna dina personuppgifter till oss bekräftar du att du har informerats om vår användning av dina personuppgifter i enlighet med denna Integritetspolicy. Om du inte vill att dina personuppgifter ska användas av oss i enlighet med denna Integritetspolicy ska du inte ge Oss dina personuppgifter. Observera att i sådana fall kan det hända du inte har tillgång till och/eller kan använda Vissa funktioner av Tjänsterna eller några av våra Tjänster.
 
Man uppmanar användaren att läsa det här noggrant! – Genom att använda Huddinge PLUS appen, bekräftar man att man har informerats om ovan. – Men just den här informationen får man ingen information om när man installerar Huddinge PLUS appen eller läser användningsvillkoren som visas när man skapar ett konto. Hur tänkte man här?
Det finns inte heller någon länk till någon Integretetspolicy i Huddinge PLUS appen.
 
Vid kontoregisteringen behövde man ange epost adressen (obligatorisk fält). Dit skickades inte heller någon information om det här.
 

Informationsinsamling, spårning och kartläggning av kunder

Vi fortsätter till punkt 2 i Integritetspolicyn för Huddinge PLUS tjänsten (som man inte har fått någon information om).
Här skriver man tydligt:
Vi samlar dina personuppgifter på flera olika sätt:
2.2. Personlig information som vi samlar in från din användning av våra tjänster.
När du använder våra mobilapplikationer eller webbplatstjänster som verifierad användare, samlar vi in och behandlar:
– personuppgifter som du lägger till din profil (dvs. användarnamn eller smeknamn, profilbild och lösenord),
information om frekvensen av dina besök, dina besöksrutter och position inom köpcentrumet, förutsatt att Vi har fått ditt samtycke.
– teknisk data.
 
Kartläggning om frekvens av dina besök samt besöksrutter och position inom köpcentrumet. Detta tillsammans med dina personuppgifter som innehåller det jag skrev ovan. Har du även angett alla frivilliga uppgifter när du skapade ditt Huddinge PLUS konto? 🙂
 
Lite intressant det som står i slutet av meningen “förutsatt att Vi har fått ditt samtycke.“. – Det finns ingen möjlighet att inte ge sitt samtycke. Men hur ger man egentligen sitt samtycke?
Det beskrivs i början av Integrietspolicyn “Genom att använda Tjänsterna och lämna dina personuppgifter till oss bekräftar du att du har informerats om vår användning av dina personuppgifter..”
 
Den här informationen har dom flesta Huddinge PLUS app användare aldrig läst då man inte får någon information om denna. Kartläggning och monitoring av dig som kund är tydligen någon man vill dölja för alla användare.

Spåning och monitorering med hjälp av Bluetooth

Vi kommer ihåg det som nämndes så tydligt på flera ställen. – “Se till att Bluetooth är aktiverat på din telefon.” och “Beacons är Bluetooth-sändare som pratar direkt med din smartphone.” – Nu vet vi varför!
 
Längre ner i Integritetspolicyn skriver man tydligt:
Vi använder oss av lågfrekevent blåtandskommunikation, sk beacons, i samband med att du blir medlem i lojalitetsprogrammet. I och med att du blir medlem samtycker du till detta. Beacons kan avaktiveras genom att stänga av blåtandsfunktionen i din telefon. I och med beacontekniken kommer vi att kunna följa besökare på plats för att på så sätt kunna skicka relevant information/erbjudanden kunna guida från en plats till en annan samt för att kunna verifiera de erbjudanden som accepteras.
Det enda sättet att inte vara med på det här är att helt enkelt att avsluta sitt konto hos Huddinge PLUS tjänsten, samt avinstallera appen.
Bara att stänga av Bluetooth i mobilen hjälper inte, eftersom den ska vara påslagen när du köper något i Huddinge Centrum (Blippar). Visserligen kan man stänga av Bluetooth direkt efter betalningen igen, och senare slå på det vid nästa köp i Huddinge Centrum. Men vem gör det?
 
På tal om det här med reklam, så skriver man även i policyn hur man använder dina personuppgifter.
– förvalta och tillhandahålla Tjänsterna till dig,
– analysera din användning av Tjänsterna och, om du lämnat ditt samtycke, samköra dina personuppgifter som samlas in från användningen av våra olika Tjänster (dvs. mobilapplikationer och vår webbsida) för att förbättra vår förståelse för dina förväntningar och behov och utveckla nya funktioner och tjänster,
– tillhandahålla anpassad information och reklammaterial till dig. Vi kommer endast att använda dina personuppgifter i syfte att skicka reklammaterial om Vi har fått ditt samtycke. När du registrerar dig för någon av våra Tjänster som samlar in personuppgifter kommer du således att få möjlighet att lämna ditt samtycke till vår användning av dina personuppgifter i syfte att skicka reklammaterial.
Den tekniska lösningen för detta köpte man från Kontakt.io som marknadsför sin produkt till just köpcentrum.
 
 
Nästa gång du är i Huddinge Centrum, slå på Bluetoothsökningen på din mobil med en app för Bluetooth-skanning. Alla enheter som heter “Kontakt” är en av Beacon-enheterna från affären nära dig. 🙂

Summering och saker att fundera på

  • Huddinge PLUS appen marknadsförs som lojalitetsprogrammet där man kan få rabatter och specialerbjuande.
  • Användarnas besök och besöksrutter i Huddinge Centrum kartläggs och monitoreras med hjälp av appen.
  • Kunderna som använder Huddinge PLUS appen får inte någon information om att monitoring samt kartläggning sker.
  • Det enda sättet att väljer bort monitoreringen är att avsluta sitt konto hos Huddinge PLUS och avinstallera appen från mobilen. Dvs. inte använda Huddinge PLUS appen.
Vi kan summera det hela med följande meningar:
 
Information är det nya guldet. Informationen om dig och hur du rör dig i Huddinge Centrum lämnar du frivilligt ifrån dig för att få rabatter och specialerbjudanden. Är det värt det?
 
Huddinge PLUS – En app som monitorerar kunder i Huddinge Centrum
 

Uppdatering 2018-05-07

Dagen efter publicering av den här artikeln, har Huddinge Centrum gått ut med information om GDPR i sociala medier, samt på Huddinge PLUS appen’s hemsida.
 
 
Länkar till en omkriven (ny) Integritetspolicy finns också med den här gången.
 
Till skillnad från tidigare så informerar man nu om Huddinge PLUS Integritetspolicyn.
 
Innehållet är dock bara omskriven. Spåning och monitorering av app användare pågår fortfarande. 
 
Vi sparar dina personuppgifter så länge du är medlem i vårt kundprogram eller tills du har varit inaktiv i programmet i 24 månader. Därefter raderas dina personliga uppgifter.

Vi samlar in information om dig när du:

  • Registrerar dig i vårt lojalitetsprogram och använder tjänsten via tjänstens kanaler (webbplats, appar eller dylikt)
  • Låter oss följa dig via bluetooth beacons eller s.k. geofencing.
  • Deltar i kampanjer, tävlingar, kundundersökningar och enkäter.
  • Kontaktar oss 

Nu vet du även att informationen sparas så länge du är medlem i Huddinge PLUS appen och raderas efter 24 månader från senaste användning av appen.

Vidare skriver man nu:

Vi samlar in dina personuppgifter av säkerhetskäl, för nyttjande av tjänsten och för att bättre förstå vad du behöver från oss. Vi använder din information till:

  • berätta om viktiga förändringar av tjänsten
  • förstå ditt shoppingbeteende för att utveckla och förbättra våra produkter och tjänster
  • hantera kampanjer, tävlingar, kundundersökningar och enkäter.
  • kontrollera och verifiera din identitet, och förhindra eller upptäcka brott.

Av säkerhetskäl“, för att verifiera att du verkligen är du? Vi kommer ihåg, man ska ange korrekt information om sig själv. 🙂  Monitorering och spåning av dig sker i Huddinge Centrum.

Comments are closed.